Consultanta gratuita
Nu pot sa ma pronunt decat asupra tendintelor de promovare online . Privim lucrurile din ambele perspective– a clientului dar si a furnizorului . Deci …cum ne promovam online ?
Va voi prezenta cateva din cele mai importante aspecte ale unui site, vazut ca si instrument de marketing .
Am un site sau urmeaza sa imi fac unul. Nu am nevoie doar de un programator bun ci si de o analiza a concurentei si o strategie de pomovare. In functie de asta , un consultant de marketing online te va sfatui cum sa arate o pagina web:
Fiind prezenti pe retele sociale , sunt de fapt prezenti in mediul in care se afla o parte din clientii lor. O mai buna comunicare cu ei , o cunoastere a obiceiurilor si preferintelor ajuta companiile sa isi imbunatatasca continuu strategia de marketing si PR.
Principalul avantaj este acela de a fi mai aproape de clienti . Deja majoritatea petrecem o mare parte din timp pe internet si implicit pe retelele sociale . Daca am nevoie de ceva , pot sa caut pe google , sau aflu informatia direct de la o firma specilaizata, prezenta pe Twitter sau Facebook . Accesul la informatie sau la cineva din cadrul unei companii este mult mai usor pe retelele sociale , si chiar mai personal.
Provocarea cea mai mare in administrarea conturilor este sa poti sa comunici o informatie valoroasa, atat despre compania ta, cat si despre subiectele lansate in discutie. Sa nu transformi contul de companie in unul personal sau sa uiti vreo cateva saptamani sa-l folosesti . Clientii te vor taxa pentru asta.
A investi intr-un cont pe Twitter poate fi profitabil pentru multe companii. Depinde insa cine , de ce , cum face si administreaza contul respectiv. Unii pot investi 10 minute / zi si dupa o luna sa spuna ca au pierdut timpul. Altii investesc bani si sunt constienti ca rezultatele nu se vad intr-o luna . Momentan nu sunt studii exacte despre cum este influentat internautul roman de conturile companiilor de pe twitter insa am observat o implicare a acestora in “viata” online a companiilor. Multi vin cu sugestii , incurajari sau cerinte pentru companiile prezente pe twitter . Sunt cazuri in care se cere ajutorul pe twitter “ caut sa inchiriez apartament de 2 camere” sau “am nevoie de o informatie , e cineva de la firma X pe aici” ? Am vazut asta frecvent pe twitter. Cine credeti ca are de castigat ? Cel care nu investeste in twitter ? sau cel care e acolo , langa client , in mediul lui de desfasurare?
Tendinta in 2010 o continua pe cea din anul care tocmai a trecut . Asa ca e bine sa pastram interesul pentru social media dar sa nu ignoram si celelate modalitati de promovare .
De ce ? Pentru ca are cateva avantaje semnificative fata de print , outdoor sau TV.Mediul online a castigat teren in ultimii ani, iar criza economica a intarit conceptul de marketing axat pe rezultate . E-mail marketing , promovarea prin retelele sociale si in blogosfera , campanii de google adwords sau affiliate marketing sunt unelte ce trebuiesc utilizate de toti cei care vor sa isi creasca vanzarile , sa imbunatateasca imaginea companiei si sa pastreze o relatie cat mai buna cu clientii si potentialii clienti.
E-mail marketing – in functie de obiectivele campaniei , se targheteaza grupul catre care trebuie trimis e-mail-ul. Poate sa aiba ca scop fidelizarea clientilor sau a celor care au avut déjà un contact cu business-ul tau sau , daca are ca si scop “vanzarea” unui produs / serviciu , se va crea un portret al consumatorului si se va concepe un design si continut adaptat destinatarului. Avantajele campaniilor de e-mail marketing sunt date de posibilitatea de masurare a ratei de raspuns , modul de actiune al clientului si targhetarea lui .
Promovarea in blogosfera si prin intermediul retelelor sociale este mai greu de cuantificat in cifre , insa aici impactul poate fi mult mai marea asupra potentialului client . Un bun PR se poate face si in mediul online, poti crea o comunitate in jurul brandului , esti in contact permanent cu cei care comenteaza sau cer informatii despre produsul / serviciul tau si le poti da un “sfat” sincer. Clientii vor sa stie ca esti acolo pentru ei , nu ca sa le vinzi ceva. Blogerii care au rolul unor lideri de opinie pot ajuta foarte mult la imaginea companiei tale , tocmai pentru ca ceea ce spun ei are valoarea unei recomandari.
De google adwords cred ca a auzit toata lumea , majoritatea au si apelat la serviciile acestea. De ce ? Pentru ca sunt cele mai eficiente atunci cand scopul este unul specific. Mai mult traffic de calitate , clienti targhetati si direct interesati de produsul / serviciul tau te “gasesc” exact atunci cand au nevoie de tine. Costul per click este acceptat de toata lumea deoarece este un prêt pe actiune. Stiu ca platesc X euro pentru Y click-uri , sau , si mai bine , pentru Z clienti .
Cam acelasi concept de cost per action este intalnit si la sistemul de affiliate marketing . Este un concept prin care proprietarii de site-uri trimit vizitatori pe site-ul unui comerciant ( prin bannere , advertoriale , widget-uri , insert in newsletter , etc ) si primesc un comision din valoarea cumparaturilor efectuate de acestia . Acesta poate fi un mod ideal de promovare pentru magazinele online dar nu numai . O astfel de campanie poate fi adaptata si pentru alt tip de business , pastrandu-se ideea de plata pe fiecare lead generat.
Metode de Promovarea online
Deja e un subiect la moda . Toata lumea vorbeste despre tendinte pe piata de publicitate . Va mai pierde teren printul , cat va castiga online-ul , cu cat vor mai scadea preturile pe TV …Nu pot sa ma pronunt decat asupra tendintelor de promovare online . Privim lucrurile din ambele perspective– a clientului dar si a furnizorului . Deci …cum ne promovam online ?
- Cele mai mari bugete online se consuma cu proiecte speciale si bannere. Lupta se da intre site-uri , regii , afisari , unici . Dupa ce criterii aleg insa firmele spatiile unde sa isi plaseze un banner sau sa-si faca branding ? Aleg site-urile unde gasesc clientii doriti , unde au o expunere foarte buna la un prêt negociat la maxim . Banner-ele raman in continuare cele mai folosite unelte de promovare , insa la preturi cu mult sub cele din 2007-2008. Criza ne-a invatat cum sa folosim inteligent afisarile si bugetele .
- La moda anul asta sunt retelele sociale . Toata lumea are cont pe twitter si facebook , orice om de business are profil pe linkedin si isi culege o mare parte din informatii in timpul petrecut online. Sunt companii care au profil pe Hi5 sau Facebook , cu un numar impresionat de “prieteni” , adepti ai brandului care sunt dispusi sa faca foarte usor marketing viral . Orice om de PR stie ca nu poate rata prezenta pe retelele sociale . Va continua sa creasca numarul utilizatorilor , implicit a potentialilor clienti pentru multe din serviciile si produsele oferite de companii.
- Blogosfera a fost anul trecut in centrul atentiei , pe de o parte din cauza costurilor mai reduse , dar si pentru ca ofera o rata de conversie buna. Avand valoare de recomandare , ceea ce spune X sau Y pe blogul personal , este mult apreciat de cititori . Anul asta cred ca nu va mai fi la fel de bun pentru bloguri , pentru ca cititorii au inteles ca sunt destul de multi care scriu sau recomanda ceva , pentru ca sunt sponsorizati de compania careia ii face reclama .
- Linkurile sponsorizate pe google raman cele mai eficiente din punct de vedere al ratei de raspuns . Fiind o reclama targhetata , anuntul apare strict celor interesati de serviciile / produsele promovate . Compania plateste strict pentru vizitatorii care ajung pe site . Un alt avantaj e acela ca se poate optimiza foarte bine campania, insa depinde si cine se ocupa de ea.
- Sa nu uitam de campaniile de e-mail marketing , sau altfel spus , marketing direct . Vor sari multi sa ma acuze ca “e spam” . Eu zic sa nu fim mai catolici decat Papa , caci si cutia postala de acasa e plina de pliante publicitare . Unele ne sunt folositoare , altele nu . Insa s-a demonstrat de multe ori ca metoda de promovare prin intermediul email-ului functioneaza. Fie ca e un newsletter la care m-am abonat sau un email trimis de o firma care face marketing direct , daca ma intereseaza , il citesc , daca nu , sunt liber sa-I dau “delete”.
La ce trebuie sa fii atent cand iti faci un site ?
Nu stiu cati dintre cei care isi fac un site isi pun intrebarea simpla “ De ce am nevoie de un site?” Sau daca isi pun aceasta intrebare , au si un raspuns clar?Va voi prezenta cateva din cele mai importante aspecte ale unui site, vazut ca si instrument de marketing .
Am un site sau urmeaza sa imi fac unul. Nu am nevoie doar de un programator bun ci si de o analiza a concurentei si o strategie de pomovare. In functie de asta , un consultant de marketing online te va sfatui cum sa arate o pagina web:
- Un site trebuie sa fie, in functie de obiectivele fiecaruia : o carte de vizita, un catalog de prezentare a serviciilor, un loc de interactiune cu potentialii clienti
- Prezenta online a fiecarei companii trebuie sa corespunda cu imaginea offline a acesteia
- Site-ul trebuie sa inspire profesionalism, incredere, deschidere catre client
- Un design unic, adaptat tipologiei potentialului client ajuta foarte mult in campanie de promovare
- Structura site-ului trebuie sa fie foarte clara,astfel incat informatiile sa fie usor de gasit
- Culorile folosite sa fie in concordanta cu cele care definesc imaginea de brand a firmei, nuantele alese sa nu oboseasca ochiul cititorului
- Pagina de contact sa fie vizibila, interactivitatea realizandu-se printr-un formular sau direct prin trimitere email
- Site-ul sa nu fie incarcat inutil cu linkuri si bannere; pastrati strict informatia relevanta pentru potentialul client / vizitator
- Una din regulile de aur ale internetului spune ca site-ul trebuie actualizat permanent – cu informatie de calitate si date corecte
Cum va evolua social media in 2010 ?
In 2009 a crescut semnificativ numarul user-ilor romani pe Twitter si Facebook . Din ce in ce mai multe companii au optat pentru social media in campaniile de promovare pe online .Fiind prezenti pe retele sociale , sunt de fapt prezenti in mediul in care se afla o parte din clientii lor. O mai buna comunicare cu ei , o cunoastere a obiceiurilor si preferintelor ajuta companiile sa isi imbunatatasca continuu strategia de marketing si PR.
Principalul avantaj este acela de a fi mai aproape de clienti . Deja majoritatea petrecem o mare parte din timp pe internet si implicit pe retelele sociale . Daca am nevoie de ceva , pot sa caut pe google , sau aflu informatia direct de la o firma specilaizata, prezenta pe Twitter sau Facebook . Accesul la informatie sau la cineva din cadrul unei companii este mult mai usor pe retelele sociale , si chiar mai personal.
Provocarea cea mai mare in administrarea conturilor este sa poti sa comunici o informatie valoroasa, atat despre compania ta, cat si despre subiectele lansate in discutie. Sa nu transformi contul de companie in unul personal sau sa uiti vreo cateva saptamani sa-l folosesti . Clientii te vor taxa pentru asta.
A investi intr-un cont pe Twitter poate fi profitabil pentru multe companii. Depinde insa cine , de ce , cum face si administreaza contul respectiv. Unii pot investi 10 minute / zi si dupa o luna sa spuna ca au pierdut timpul. Altii investesc bani si sunt constienti ca rezultatele nu se vad intr-o luna . Momentan nu sunt studii exacte despre cum este influentat internautul roman de conturile companiilor de pe twitter insa am observat o implicare a acestora in “viata” online a companiilor. Multi vin cu sugestii , incurajari sau cerinte pentru companiile prezente pe twitter . Sunt cazuri in care se cere ajutorul pe twitter “ caut sa inchiriez apartament de 2 camere” sau “am nevoie de o informatie , e cineva de la firma X pe aici” ? Am vazut asta frecvent pe twitter. Cine credeti ca are de castigat ? Cel care nu investeste in twitter ? sau cel care e acolo , langa client , in mediul lui de desfasurare?
Tendinta in 2010 o continua pe cea din anul care tocmai a trecut . Asa ca e bine sa pastram interesul pentru social media dar sa nu ignoram si celelate modalitati de promovare .
Ce inseamna marketing online
Marketingul online este un termen din ce in ce mai utilizat de oamenii de marketing , si nu numai .De ce ? Pentru ca are cateva avantaje semnificative fata de print , outdoor sau TV.Mediul online a castigat teren in ultimii ani, iar criza economica a intarit conceptul de marketing axat pe rezultate . E-mail marketing , promovarea prin retelele sociale si in blogosfera , campanii de google adwords sau affiliate marketing sunt unelte ce trebuiesc utilizate de toti cei care vor sa isi creasca vanzarile , sa imbunatateasca imaginea companiei si sa pastreze o relatie cat mai buna cu clientii si potentialii clienti.
E-mail marketing – in functie de obiectivele campaniei , se targheteaza grupul catre care trebuie trimis e-mail-ul. Poate sa aiba ca scop fidelizarea clientilor sau a celor care au avut déjà un contact cu business-ul tau sau , daca are ca si scop “vanzarea” unui produs / serviciu , se va crea un portret al consumatorului si se va concepe un design si continut adaptat destinatarului. Avantajele campaniilor de e-mail marketing sunt date de posibilitatea de masurare a ratei de raspuns , modul de actiune al clientului si targhetarea lui .
Promovarea in blogosfera si prin intermediul retelelor sociale este mai greu de cuantificat in cifre , insa aici impactul poate fi mult mai marea asupra potentialului client . Un bun PR se poate face si in mediul online, poti crea o comunitate in jurul brandului , esti in contact permanent cu cei care comenteaza sau cer informatii despre produsul / serviciul tau si le poti da un “sfat” sincer. Clientii vor sa stie ca esti acolo pentru ei , nu ca sa le vinzi ceva. Blogerii care au rolul unor lideri de opinie pot ajuta foarte mult la imaginea companiei tale , tocmai pentru ca ceea ce spun ei are valoarea unei recomandari.
De google adwords cred ca a auzit toata lumea , majoritatea au si apelat la serviciile acestea. De ce ? Pentru ca sunt cele mai eficiente atunci cand scopul este unul specific. Mai mult traffic de calitate , clienti targhetati si direct interesati de produsul / serviciul tau te “gasesc” exact atunci cand au nevoie de tine. Costul per click este acceptat de toata lumea deoarece este un prêt pe actiune. Stiu ca platesc X euro pentru Y click-uri , sau , si mai bine , pentru Z clienti .
Cam acelasi concept de cost per action este intalnit si la sistemul de affiliate marketing . Este un concept prin care proprietarii de site-uri trimit vizitatori pe site-ul unui comerciant ( prin bannere , advertoriale , widget-uri , insert in newsletter , etc ) si primesc un comision din valoarea cumparaturilor efectuate de acestia . Acesta poate fi un mod ideal de promovare pentru magazinele online dar nu numai . O astfel de campanie poate fi adaptata si pentru alt tip de business , pastrandu-se ideea de plata pe fiecare lead generat.