Migrarea angajatilor a devenit deja un fenomen des intanit in majoritatea firmelor, cea mai mare rata a fluctuatiei de personal, de aproape 80%, se inregistreaza in domeniul retailului.
In cazul fluctuatiei masive de personal, companiile sunt puternic dezechilibrate de plecarile dese si repetate ale angajatilor, fiind destul de greu sa formeze o echipa in conditiile in care peste 50% din angajati sunt noi.
Orice schimbare sau nou inceput are ca rezultat un amalgan de stari de neliniste, entuziasm, dorinta de a nu dezamagi si de a fi acceptat de noul colectiv. In acest context familiarizarea corecta cu valorile si organizarea companiei sunt elemente primordiale care nu trebuie sa lipseasca in primele zile de munca.
De regula angajatii iau decizia de a ramane in firma in primele 2 saptamani. Prima zi la noul loc de munca va fi cea care va da un sens pozitiv sau negativ perceptiei fata de organizatiei.
Principalele motive pentru care angajatii decid sa-si schimbe actualulul loc de munca sunt:
1. banii – remuneratie mica si necorelata cu performanta,
2. nerespectarea promisiunilor de cariera si remuneratie,
3. relatia negativa cu sefii si/sau colegii,
4. lipsa suportului si a intelegerii din partea conducerii,
5. lipsa unui mediu profesionist si a unei culturi bazate pe performanta,
6. program prelungit, mediu de lucru stresant, schimbari majore la locul de munca,
7. lipsa perspectivelor de dezvoltare a carierei,
8. rutina la locul de munca.
Motivele sunt diferite si variaza de la o persoana la alta, ele fiind bazate in principal pe factori ce tin de continutul si structura jobului, de mediul la locul de munca si de remuneratie.
Angajatii de regula, cu cat sunt mai buni si mai apreciati la jobul lor cu atat sunt mai loiali organizatiei in cadrul careia activeaza. Inlocuirea acestora este destul de anevoioasa, gasindu-se cu greu angajati suficient de competenti si motivati. Din acest motiv companiile care se preocupa de loializare personalului au dezvoltat un plan de motivare a angajatilor valorosi si vor face demersuri din timp pentru a evita plecarea acestora. Inlocuirea unui angajat depinde de gradul de calificare pe care il presupune postul pe care acel angajat il detine.
Managerii educati stiu din experienta ca angajatii sunt mai motivati atunci cand inteleg directia in care se indreapta compania si motivele pentru acea directie. Astfel, comunicarea si transparenta manageriala joaca un rol primordial in loializarea angatilor.
Companiile ar trebui sa aiba in vedere costurile si implicatiile negative care intervin atunci cand se confrunta cu plecarea personalului. Astfel nu trebuie neglijat timpul alocat pentru gasirea unei solutii de a acoperi postul pana la angajarea unui nou inlocuitor, supraincarcarea cu sarcini a colegilor care preiau responsabilitatile celui care paraseste compania, dar si costurile datorate pierderii de productivitate, costurile aferente recrutarii, angajarii si formarii noului inlocuitor.
In cazul fluctuatiei masive de personal, companiile sunt puternic dezechilibrate de plecarile dese si repetate ale angajatilor, fiind destul de greu sa formeze o echipa in conditiile in care peste 50% din angajati sunt noi.
Orice schimbare sau nou inceput are ca rezultat un amalgan de stari de neliniste, entuziasm, dorinta de a nu dezamagi si de a fi acceptat de noul colectiv. In acest context familiarizarea corecta cu valorile si organizarea companiei sunt elemente primordiale care nu trebuie sa lipseasca in primele zile de munca.
De regula angajatii iau decizia de a ramane in firma in primele 2 saptamani. Prima zi la noul loc de munca va fi cea care va da un sens pozitiv sau negativ perceptiei fata de organizatiei.
Principalele motive pentru care angajatii decid sa-si schimbe actualulul loc de munca sunt:
1. banii – remuneratie mica si necorelata cu performanta,
2. nerespectarea promisiunilor de cariera si remuneratie,
3. relatia negativa cu sefii si/sau colegii,
4. lipsa suportului si a intelegerii din partea conducerii,
5. lipsa unui mediu profesionist si a unei culturi bazate pe performanta,
6. program prelungit, mediu de lucru stresant, schimbari majore la locul de munca,
7. lipsa perspectivelor de dezvoltare a carierei,
8. rutina la locul de munca.
Motivele sunt diferite si variaza de la o persoana la alta, ele fiind bazate in principal pe factori ce tin de continutul si structura jobului, de mediul la locul de munca si de remuneratie.
Angajatii de regula, cu cat sunt mai buni si mai apreciati la jobul lor cu atat sunt mai loiali organizatiei in cadrul careia activeaza. Inlocuirea acestora este destul de anevoioasa, gasindu-se cu greu angajati suficient de competenti si motivati. Din acest motiv companiile care se preocupa de loializare personalului au dezvoltat un plan de motivare a angajatilor valorosi si vor face demersuri din timp pentru a evita plecarea acestora. Inlocuirea unui angajat depinde de gradul de calificare pe care il presupune postul pe care acel angajat il detine.
Managerii educati stiu din experienta ca angajatii sunt mai motivati atunci cand inteleg directia in care se indreapta compania si motivele pentru acea directie. Astfel, comunicarea si transparenta manageriala joaca un rol primordial in loializarea angatilor.
Companiile ar trebui sa aiba in vedere costurile si implicatiile negative care intervin atunci cand se confrunta cu plecarea personalului. Astfel nu trebuie neglijat timpul alocat pentru gasirea unei solutii de a acoperi postul pana la angajarea unui nou inlocuitor, supraincarcarea cu sarcini a colegilor care preiau responsabilitatile celui care paraseste compania, dar si costurile datorate pierderii de productivitate, costurile aferente recrutarii, angajarii si formarii noului inlocuitor.
Autor: Centrul Educational de Afaceri si Management
Data: 19.09.2010
Data: 19.09.2010