28 octombrie 2010

TOP 100 Companii din FMCG

Performantele financiare obtinute de cele mai importante companii din industria bunurilor de larg consum in anul 2009 reprezinta radiografia rezultatelor modificarilor de strategie, ca reactie la criza economica.
In spatele pozitiei ocupate in TOP de fiecare companie in parte se ascund zeci de strategii aplicate sau modificate pe parcurs pentru a mentine indicatorii financiari la un nivel de performata acceptabil. Promotii in lant, discounturi la limita profitabilitatii, competitia pentru cote de piata ce nu mai depasesc un procent, rebrandinguri sau produse noi lansate pe piete in scadere au fost doar o parte din arsenalul strategic al companiilor de top in 2009. Rezultatul final al acestor schimbari a fost reducerea impactului negativ al crizei prin diminuarea profitului net total obtinut de cele 100 de companii cu numai 3,07% fata de anul 2008.
Demn de remarcat este faptul ca strategiile aplicate in mod diferit au avut in final o tinta comuna, in special pentru retaileri si producatorii de tigari, bauturi alcoolice si bauturi racoritoare. Tinta a fost cresterea cifrei de afaceri si a cotelor de piata prin sacrificarea profiturilor operationale si, in anumite cazuri, chiar prin pierderi financiare. Asa se explica faptul ca cele 100 de companii au cumulat in 2009 o cifra de afaceri mai mare cu 3,42% fata de anul 2008, in timp ce profitul net cumulat a scazut cu 3,07% fata de anul trecut. in valori reale insa, raportat la rata inflatiei care in 2009 a fost de 4,74%, afacerile companiilor din TOP 100 au scazut. Cresterea nominala de 3,42%, comparata cu tinta de inflatie a Bancii Nationale a Romaniei pentru anul 2009 - 3,5% -, indica de fapt ca obiectivul major al companiilor din TOP 100 a fost, in 2009, conservarea afacerilor in pas cu inflatia, dar obiectivul a fost ratat ca urmare a depasirii tintei de inflatie.
Asa cum era de asteptat, primele 10 pozitii ale topului sunt ocupate de mari retele din comertul modern, cei trei mari producatori si distribuitori de tigari si producatorul de bauturi racoritoare Coca Cola. Metro Cash & Carry conduce detasat in TOP 100, cu o cifra de afaceri de 5,75 miliarde lei, cu peste un miliard de lei mai mult decat ocupantul locului doi, British American Tobacco. Niciunul dintre ocupantii primelor 10 pozitii nu are o rata a profitabilitatii de peste 10%, iar asta spune mult despre prudenta cu care managementul acestor companii a abordat strategiile de depasire a crizei economice. O strategie mult diferita au adoptat companii precum Kaufland sau Artima (Carrefour Romania), care au preferat sa realizeze investitii importante in anul 2009, cu scopul declarat de a castiga cota de piata a comerciantilor traditionali care au tras obloanele ca urmare a crizei economice. Pentru aceasta categorie de companii, desi rata profitului net este negativa, rezultatele reale ale strategiei vor fi vizibile abia in anii urmatori, piata urmand sa confirme sau sa infirme viabilitatea strategiei adoptate.
COMPANII ABSENTE DIN TOP
(Ministerul Finantelor nu a publicat rezultate financiare oficiale pentru anul 2009)
#CompanieSediu socialCAENAngajati 2008Cifra de afaceri neta 2008
1European Drinks SAStei, BihorFabricarea altor produse alimentareind.ind.
2European Food SAPantasesti, BihorFabricarea altor produse alimentareind.ind.
3Transilvania General Import- Export SRLOradea, BihorComert cu ridicata al produselor alimentare, bauturi si tutunind.ind.
4Heineken Romania SABucurestiFabricarea berii1.24828.881.233
5Cadbury Romania SABucurestiFabricarea produselor din cacao, a ciocolatei si a produselor zaharoase828122.981.291
6Lemarco SABucurestiComert cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase48297.581.918
7Romaqua Group SABorsec, HarghitaProductia de bauturi racoritoare nealcoolice, productia de ape minerale si alte ape imbuteliate1.92409.277.615
8Strauss Romania SRLBucurestiPrelucrarea ceaiului si cafelei363277.781.853
Din TOPUL anului 2009 lipsesc companiile pentru care Ministerul Finantelor Publice nu a publicat bilantul pentru anul respectiv, fie ca urmare a nedepunerii de catre companii a bilantului, fie ca urmare a unor litigii privind taxele si impozitele datorate statului. Printre cele mai sonore marci care nu sunt incluse in TOP, desi rezultatele financiare din anii anteriori ar fi justificat prezenta lor in cele mai mari 100 de companii din FMCG, se numara European Drinks, European Food, Heineken, Romaqua sau Strauss Romania.
TOP 10 CELE MAI PROFITABILE COMPANII DIN FMCG iN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009 (mil. lei)Rata profitului net 2009 (%)
1Colgate-Palmolive Romania SRLBucuresti103278,1222,30
2Avon Cosmetics (Romania) SRLBucuresti308473,6915,16
3Wrigley Romania SRLBucuresti199219,2114,63
4Ana&Cornel SRLMizil, Prahova685162,1812,15
5Dr. Oetker RO SRLCurtea de Arges, Arges417177,2512,11
6Elit SRLCugir, Alba1172304,8911,67
7Mars Romania S.R.L.Bucuresti81190,210,94
8Napolact S.A.Cluj-Napoca, Cluj389233,2810,51
9Quadrant- AMROQ Beverages SRLBucuresti1016679,1710,29
10Beiersdorf Romania SRLBucuresti64179,0210,22
A existat si in anul 2009 un grup de companii din TOP 100 care nu a renuntat la marjele mari de profit, cu riscul de a-si diminua cota de piata si cifra de afaceri (Tabel TOP 10 dupa rata profitului net). Cea mai mare parte a acestor companii au plusat in consolidarea brandurilor si repozitionarea lor pe segmentele de consumatori mai putin afectate de criza economica. Astfel, cea mai mare rata a profitului net a fost obtinuta de Colgate Palmolive, cu 22,30%, urmata de Avon Cosmetics cu 15,16% si de Wrigley Romania cu 14,63%. Colgate Palmolive a obtinut aceste rezultate ca urmare a procesului de restructurare de personal cu peste 60% din totalul angajatilor, in timp ce Wrigley Romania a scazut in vanzari cu peste 30 milioane lei, comparativ cu anul 2008. Doar Avon Cosmetics a reusit performanta de a mentine o rata a profitului net de peste 15 procente, in paralel cu cresterea cifrei de afaceri si a numarului de angajati.
TOP 10 COMERCIANTI dupa cifra de afaceri realizata in 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009 (mil. lei)Profit net / pierdere neta 2009 (mil. lei)Variatia cifrei de afaceri 2009 / 2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1Metro Cash & Carry Romania S.R.L.Voluntari, Ilfov5.885.746,57127,18-4,452,21
2Carrefour Romania SABucuresti7.744352,688,0114,532,02
3Kaufland RomaniaBucuresti8.263.693,9678,928,922,14
4real,- Hypermarket Romania S.R.L.Bucuresti7.93.223,57-245,2221,95-7,61
5Selgros Cash & Carry SRLBrasov4.893.042,42104,63-3,783,44
6Rewe Romania SRLstefanestii de Jos, Ilfov2.151.559,9539,9124,142,56
7Romania Hypermarché SA (Cora)Bucuresti2.661.394,6184,63-5,086,07
8Pludi Market SRLNedelea, Prahova1.861.307,86-73,1628,07-5,59
9Auchan Romania SABucuresti3.11.303,2-40,9827,09-3,14
10Billa Romania SRLBucuresti2.641.222,331,432,542,57
Companiile din comertul modern au demonstrat si in 2009 ca sunt motorul de dezvoltare a industriei bunurilor de larg consum. in primele 15 locuri din TOP 100 se pozitioneaza cei mai mari 10 operatori din comertul modern. Acestia cumuleaza o cifra de afaceri de 26,846 miliarde lei, reprezentand 40% din cifra de afaceri neta dezvoltata in 2009 de toate cele 100 companii din top. Un singur comerciant din TOP 10 a reusit performanta unei rate a profitului net peste rata inflatiei inregistrata in 2009 (4,74%) - Romania Hypermarche SA (Cora), companie ce a obtinut o rata a profitului de 6,07%. Pretul platit pentru aceasta performanta a fost o scadere a cifrei de afaceri cu 5,08% in anul 2009. Restul comerciantilor au utilizat promotiile ca reteta de conservare a cotei de piata, cu riscul diminuarii sau anularii profitului.
TOP 10 PRODUCATORI SI PROCESATORI DE CARNE DUPA CIFRA DE AFACERI REALIZATA IN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009(mil. lei)Profit net / pierdere neta 2009 (mil. lei)Variatie cifra de afaceri 2009 / 2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1Unicarm SRLVetis, Satu Mare1.6448,941,812,670,40
2Cristim 2 Prodcom SRLBucuresti788332,723,942,271,18
3Marex SABraila371321,613,946,371,23
4Agricola InternationalBacau1.76305,20,3213,080,10
5Elit SRLCugir, Alba1.17304,8935,58-5,7211,67
6Transavia SAOiejdea, Alba838304,1814,3610,254,72
7Caroli Prod 2000 SRLBucuresti441297,7-2,9211,03-0,98
8Aldis SRLCalarasi1.25292,462,71-13,440,93
9Recunostinta Prodcom Impex SRLFilipestii de Padure (PH)873277,347,333,122,64
10Caroli Foods Group SRLPitesti829223,961,315,720,58
Producatorii si procesatorii de carne au functionat in anul 2009 la limita de avarie. Cu o singura exceptie, companiile prezente in TOP 10 nu au obtinut o rata a profitului net care sa depaseasca rata inflatiei. Exceptia – Elit SRL din Cugir – a obtinut o rata a profitului de 11,67% prin aceeasi metoda folosita de unii comercianti: sacrificarea cifrei de afaceri, care a inregistrat o scadere de 5,72% fata de anul 2008. Cele mai multe companii din TOP 10 - patru la numar – au obtinut o rata a profitului sub un procent, indicand astfel ca acest sector a fost unul dintre cele mai afectate de criza economica.
TOP 10 FURNIZORI DE PRODUSE LACTATE DUPA CIFRA DE AFACERI REALIZATA IN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009 (mil. lei)Profit net / pierdere neta 2009 (mil. lei)Variatie cifra de afaceri 2009 / 2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1SC Danone  PDPABucuresti709434,627,242,796,27
2Whiteland Import - ExportBucuresti423372,871,9910,480,53
3SC Friesland RomaniaSatu Mare674284,411,2-10,640,42
4SC Napolact  SACluj389233,2821,06-3,449,03
5SC Albalact SAOiejdea, Alba559225,9826,0418,5911,52
6SC Hochland RomaniaSighisoara, Mures353204,776,62-5,333,23
7SC Delaco Distribution S.A. BrasovCodlea, Brasov375188,547,362,293,90
8SC Dorna Lactate  SA Suceava746155,36-15,0411,35-9,68
9SC Industrializarea Laptelui MuresMures386119,32-2,14-15,06-1,79
10SC Trd Tnuva Romania Dairies SRLPopesti Leordeni, Ilfov29489,93-95,570,92-106,27
Topul celor mai importanti furnizori de lactate in anul 2009 evidentiaza diferente majore intre companii, ceea ce indica o reasezare atat a operatorilor din acesta piata, cat si modificari ale obiceiurilor de consum. Companiile care au obtinut in 2009 o crestere importanta a cifrei de afaceri – Albalact, Dorna Lactate si Whiteland – au obtinut rezultate total diferite in ceea ce priveste rata profitului. Albalact a mizat pe produsele lider de piata si a obtinut o rata a profitului de 11,52%, Whiteland a crescut cifra de afaceri reducand profitul aproape de 0, in timp ce Dorna Lactate a crescut cifra de afaceri cu pretul unei rate negative a profitului net. Pentru liderul pietei – Danone – anul 2009 a fost unul foarte echilibrat, cifra de afaceri fiind in crestere cu 2,79%, mai putin decat rata inflatiei, dar rata profitului fiind mai mare decat acelasi indicator cu doua procente.
TOP 10 FURNIZORI DE PRODUSE DE BAZA DUPA CIFRA DE AFACERI REALIZATA IN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009 (mil. lei)Profit net / pierdere neta 2009 (mil. lei)Variatie cifra de afaceri 2009 / 2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1Bunge Romania SRLBuzau2841.107,28-42,6240,69-3,85
2Agrana Romania SABucuresti694611,96-1,781,7-0,29
3Expur SAUrziceni, Ialomita572362,98-49,79-38,78-13,72
4Titan SAPantelimon, Ilfov962242,277,68-17,733,17
5Zaharul Oradea SAOradea, Bihor28924115,1216,066,27
6Prutul SAGalati, Galati311214,210,25-27,080,12
7Dobrogea Grup SAConstanta793199,772,25-11,761,13
8Cargill Oils SRLBucuresti336192,062,1-22,731,09
9Boromir Ind SRLRamnicu Valcea839179,860,67-10,80,37
10Argus SAConstanta312139,16-5,54-34,91-3,98
Cele mai importante companii din industria produselor alimentare de baza au intampinat mari dificultati in abordarea strategica a crizei economice. Doar trei din cele 10 companii au reusit sa obtina in 2009 o cifra de afaceri mai mare decat in anul anterior. Din cele trei, doar una a obtinut profit in anul fiscal 2009, celelalte doua inregistrand pierderi proportionale cu cresterea cifrei de afaceri. Celelalte sapte companii au avut scaderi considerabile ale cifrei de afaceri, cuprinse intre 10,8% si 38,78%.
TOP 10 FURNIZORI DE DULCIURI DUPA CIFRA DE AFACERI REALIZATA IN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri netă 2009Profit net / pierdere netă 2009 (mil. lei)Variatie cifra de afaceri 2009/2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1Nestlé România SRLBucuresti744629,5317,9617,822,85
2Kraft Foods România SABucuresti562583,4554,941,329,42
3Wrigley România SRLBucuresti199219,2132,08-12,8414,63
4Mars România S.R.L.Bucuresti81190,220,814,5510,94
5Alka Trading CO SRLBucuresti303186,336,653,813,57
6Amigo & Intercost SRLOdorheiu Secuiesc450181,214,473,512,47
7Ferrero România SRLBucuresti30156,9914,359,489,14
8Supreme Chocolat SRLBucuresti29582,952,22-7,162,68
9Ro Star SABragadiru, Ilfov37345,590,92-0,262,02
10Eurex Alimentare SAPopesti Leordeni, Ilfov23232,8-0,764,56-2,32
Piata dulciurilor si a cafelei s-a dovedit cea mai putin vulnerabila la criza economica, efectele acesteia fiind imperceptibile in tabloul celor mai importante 10 companii din acest domeniu in anul 2009. Cu exceptia producatorului de biscuiti Eurex, toate companiile din top au avut rate ale profitului de peste doua procente. Liderul topului – Nestlé – a obtinut o crestere a cifrei de afaceri cu 17,82%, in timp ce Wrigley a pus accent pe o rata mare a profitului (14,63%) si a pierdut 12,84% din cifra de afaceri.
TOP 10 FURNIZORI DE PRODUSE DE INGRIJIRE A CORPULUI SI A LOCUINTEI
DUPA CIFRA DE AFACERI REALIZATA IN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009 (mil. lei)Profit net / pierdere neta 2009 (mil. lei)Variatie cifra de afaceri 2009 / 2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1Procter & Gamble Distribution SRLBucuresti471.186,4226,852,132,26
2Unilever South Central Europe S.A.Ploiesti, Prahova309749,53-12,636,16-1,69
3Interbrands Marketing & Distribution SABucuresti1917527,311,96-33,970,37
4Henkel România SRLBucuresti509571,1748,2-38,44
5Avon Cosmetics (România) SRLBucuresti308473,6971,8313,4715,16
6Colgate-Palmolive România SRLBucuresti103278,1262,016,5522,30
7L'Oreal România SRLBucuresti129238,117,05-0,617,16
8Beiersdorf România SRLBucuresti64179,0218,31,2610,22
9Sarantis România SAChiajna, Ilfov373159,5312,17-0,167,63
10Procter & Gamble MarketingBucuresti407118,3610,42-73,338,80
Topul celor mai importante 10 companii din industria produselor de ingrijire corporala si de intretinere a locuintei pentru anul 2009 arata o imagine foarte clara a unei piete stabilizate, dupa mai multi ani in care investitiile sau campaniile de marketing agresiv au influentat direct profiturile acestor companii. Cu exceptia Unilever South Central Europe S.A., care a inregistrat o rata negativa a profitului, celelalte companii din top au obtinut rezultate financiare pozitive. Mai mult, 7 din 10 companii au obtinut rate ale profitului peste rata inflatiei, unele ajungand chiar la 22,30%, mesajul transmis fiind ca in privinta igienei nu se fac concesii la preturi.
TOP 10 DISTRIBUITORI DUPA CIFRA DE AFACERI REALIZATA IN 2009
#CompanieSediu socialAngajati 2009Cifra de afaceri neta 2009 (mil. lei)Profit net / pierdere neta 2009 (mil. lei)Variatie cifra de afaceri 2009/2008 (%)Rata profitului net 2009 (%)
1Top Brands Distribution SRLOtopeni, Ilfov4531.307,4612,1812,920,93
2Procter & Gamble Distribution SRLBucuresti471.186,4226,852,132,26
3Simba Invest SRLBacău329572,751434,422,44
4Interbrands Marketing & Distribution SABucuresti1.92527,311,96-33,970,37
5Astral Impex SRLArad512516,65-22,76-18,73-4,41
6Macromex SRLBucuresti382466,49,543,662,05
7Aquila Part Prod Com SRLPloiesti1.5375,33,969,721,06
8United Euro Distribution SABucuresti194366,0322,71-3,966,20
9Elgeka- Ferfelis România SABucuresti462300,05-1,3217,58-0,44
10Marathon Distribution Group SRLBucuresti405218,488,63-5,193,95
Cei mai multi dintre distribuitorii prezenti in TOP 10 au reusit sa gaseasca linia de echilibru intre cifra de afaceri si profitul obtinut. Sub presiunea ambelor categorii de clienti - furnizori si comercianti – distribuitorii au reusit sa optimizeze operatiunile pentru a realiza rate ale profitului cuprinse intre 0,37% si 6,20%. Exceptie au facut Astral Impex din Arad, companie afectata si de o reducere a cifrei de afaceri cu peste 18 procente si Elgeka- Ferfelis Romania, companie ce cauta drumul spre profit prin cresterea cifrei de afaceri cu 17,58%.
TOP 100 FMCG in valori reale
54companii de top au redus numarul de angajati in 2009.
8companii au angajat cu peste 20% mai mult personal in 2009 fata de anul 2008.
1,33%reprezinta cresterea de personal angajat in cele mai importante 100 de companii din FMCG in 2009.
42companii au avut o cifra de afaceri mai mica in 2009, fata de anul 2008.
15,66miliarde euro reprezinta cifra de afaceri totala a celor 100 de companii (calculata la cursul mediu 1 euro = 4,2373 lei).
24%din companiile de top au inregistrat pierderi in anul 2009.
322milioane euro reprezinta profitul net total obtinut de cele 100 de companii in anul 2009 (calculat la un curs mediu 1 euro = 4,2373 lei).
48din cele 100 de companii au avut un profit mai mic sau o pierdere mai mare in 2009, in raport cu 2008.

Prognoze pesimiste pentru anul 2010

Dupa un an 2009 marcat de criza economica, in care atat comerciantii cat si producatorii au incercat sa-si pastreze clientii prin promotii in lant si prin reducerea marjelor de profit, anul 2010 a accentuat tendinta de scadere a consumului prin reducerea veniturilor populatiei, blocarea creditarii si cresterea somajului. Efectele au fost resimtite inca de la inceputul anului, dar reprezentantii companiilor de research considera ca apogeul crizei pentru industria bunurilor de larg consum se va resimti in aceasta toamna, cand cele trei efecte ale recesiunii vor actiona simultan cu cresterea costurilor energetice pentru intretinerea locuintei.
Andi Dumitrescu * director general GfK RomaniaAndi Dumitrescu 
director general GfK Romania
„Evolutia pietei bunurilor de larg consum in urmatoarea perioada este foarte dependenta de deciziile Guvernului. Nu estimez insa schimbari radicale in ceea ce priveste obisnuintele de consum, dar nici o crestere a cheltuielilor pe piata FMCG. Din contra, ma astept ca acestea sa continue sa scada.”
 
Daca pentru anul 2009 efectele au fost negative asupra ratei profitului, in anul 2010 acestea vor fi resimtite in special de cifra de afaceri a companiilor din acest sector. „in primele doua luni ale acestui, an piata carnii de pasare a suferit o contractie de 18% in volum si totodata s-a manifestat o puternica scadere a pretului mediu, cifrata in prima jumatate a anului la - 13%. intre timp piata si-a revenit cantitativ, dar la momentul actual pretul mediu este mai mic decat in anul 2009 - paradoxal, in comparatie cu celalalte preturi din FGCM, care au crescut. Conditiile economice si sociale au influentat comportamentul de consum: bugetele alocate cheltuielilor sunt considerabil reduse, oamenii sunt mult mai atenti la resurse si, mai ales, la conservarea bugetului pe care il aloca diverselor cheltuieli. Unii au optat sa consume aceeasi calitate, dar in cantitati mai mici, altii au mentinut cantitatile, dar la un pret mai scazut. Din punct de vedere al volumelor, piata carnii de pasare va inregistra in 2010 o crestere de aproximativ 3%, deci putem spune ca va fi stationara. Pretul mediu mai mic la carnea de pasare va conduce la realizarea unor cifre de afaceri mai scazute in acest sector si mai ales la rezultate financiare proaste - toate acestea venind si pe fondul retragerii subventiilor in agricultura, incepand cu 1 ianuarie 2010”, sustine Grigore Horoi, presedintele companiei Agricola International.
Desi in anumite cazuri companiile au raportat conservarea cifrei de afaceri sau usoare cresteri pe primul semestru al anului 2010, trebuie sa tinem cont de faptul ca inflatia a fost, pentru primele 9 luni ale anului 7,7% si este estimata de FMI la 7,9%. Asta inseamna ca o crestere de 7 procente a cifrei de afaceri reprezinta, in termeni reali, o scadere a vanzarilor.
Gilda Lazar * Director Corporate Affairs JTI RomaniaGilda Lazar 
Director Corporate Affairs JTI Romania
„Volumele vanzarilor legale vor fluctua in 2011 in stransa corelatie cu politica de crestere a accizelor si cu eforturile autoritatilor de a stopa fenomenul contrabandei. Un exemplu recent despre cum legislatia poate faulta evolutia fireasca a unei industrii este un proiect legislativ adoptat recent de Senat, potrivit caruia tigaretele confiscate ar trebui valorificate. in nici o tara membra a Uniunii Europene nu sunt valorificate tigaretele confiscate. in Romania, pana acum cativa ani, tigaretele confiscate erau revalorificate de autoritati, la preturi inferioare celor practicate de producatori. Astfel, statul facea concurenta neloiala producatorilor legali (vanzand la preturi mai mici), incalcandu-le totodata dreptul de proprietate intelectuala asupra marcilor.”
 
O alta cauza a scaderii cifrelor de afaceri in anul 2010 par sa fie promotiile solicitate de comercianti. „Promotiile pe care toti jucatorii le-au dat in piata in fiecare luna din 2010 vor conduce la o reducere a profitului pana la situatii de inchidere a anului fara profit sau chiar cu pierderi. La asta se adauga cresterea exploziva a pretului la materia prima si inchiderea unui numar mare de puncte de vanzare de pe tot teritoriul tarii”, afirma Alin Giurea, presedintele Pambac.
Evaziunea fiscala este o alta cauza importanta a scaderii vanzarilor in 2010. Gilda Lazar, Director Corporate Affairs JTI Romania sustine ca „...in ceea ce priveste industria tutunului, din punct de vedere al consumului, piata este relativ inelastica. Un studiu al Bancii Mondiale releva mai de mult ca, la o crestere de pret de 10%, consumul se reduce temporar cu 4%, dupa care revine la nivelul de dinainte de scumpire. Asadar, scaderea puterii de cumparare coroborata cu cresterea preturilor la tigarete nu a dus la reducerea consumului. Care este cauza scaderii? Fumatorii au la dispoziție varianta produselor de contrabanda, mult mai ieftine. Drept urmare, volumele de vanzari pentru produsele legale au scazut, in timp ce piata neagra a explodat. Concret: cel mai ieftin pachet de tigarete din Moldova, Plugarul, costa 1 leu, cel mai ieftin pachet romanesc, Carpati, costa 9 lei. Aduse in Romania ilegal si vandute in piete, tigaretele de contrabanda sunt cumparate de cei care nu-si mai pot permite noile preturi.”
Directorul general al GfK Romania, Andi Dumitrescu, apreciaza ca nici consumul casnic nu are perspective mai bune pentru anul 2010. „Ca principale tendinte in ultimele luni, remarcam faptul ca romanii au ramas fideli produselor de baza, dar au inceput sa renunte la cele de ingrijire personala si de intretinere a locuintei”, sustine Andi Dumitrescu.

Previziuni pentru 2011 - dinamizarea falimentelor si structurarea pietei

Perspectivele pentru anul 2011 nu par sa fie mai optimiste decat cele pentru anul in curs. Operatorii considera ca va urma un an de fuziuni si achizitii, in timp ce analiștii din research recomanda prudenta in achizitii si cred ca va creste dinamica falimentelor. Presedintele Agricola International, Grigore Horoi, crede ca „o piața staționara ca volum inseamna un consum staționar la carnea de pasare. Cred ca vor avea loc falimente și achiziții, iar ulterior aceasta piața va fi una mai structurata”.
Daniel Enescu * Partner, Daedalus GroupDaniel Enescu 
Partner, Daedalus Group
„Dupa parerea mea am ajuns intr-un moment in care nu exista decat o directie pentru mediul de afaceri – spre mai rau. Putem chestiona viteza cu care ne indreptam spre mai rau, dar nu vad sincer nici o speranta ca in urmatoarele luni – si chiar in urmatorul an – lucrurile sa mearga spre mai bine. Vanzarile vor scadea cu un ritm accelerat pe ultimul trimestru al anului, afectand in mod natural atat cifra de afaceri, cat și profitabilitatea firmelor din FMCG.”
 
Presedintele companiei Tymbark Maspex, Krzyoztof Grabowski, spune ca pe fondul situatiei economice actuale, principalii jucatori din aceasta piata s-au concentrat in mod special pe promotiile in store, promotii care au generat reduceri.  „in sectorul economic pe care activam putem spune ca trendul de scadere a pietei se va pastra si in anul 2011”, sustine Grabowski.
Daniel Enescu de la Daedalus apreciaza ca „...firmele multinationale se vor descurca fara doar si poate, dar pentru firmele locale va fi un cosmar. Ma astept sincer la o crestere a dinamicii falimentelor, dar am rezerve asupra inviorarii achizitiilor sau a fuziunilor. in conditii de scadere drastica a pietei si de viitor economic incert, pare mai profitabil sa lasi concurentii sa moara decat sa ii achizitionezi”.
Pentru consumul casnic, prognoza oferita de directorul general al GfK nu suna mai optimist: „Pentru anul urmator estimez o reducere cu 3-4% a consumului casnic in comparatie cu 2010. Categoriile de baza sunt cele mai putin expuse la scaderi semnificative. Castigatori in 2011, atat din perspectiva consumatorului cat si a producatorilor sau distribuitorilor de pe piata FMCG, vor fi cei care vor sesiza noile oportunitati oferite de contextul economic actual si le vor valorifica intr-un mod inteligent, in cadrul unei strategii pe termen lung”, spune Andi Dumitrescu.
A apărut o eroare în acest obiect gadget