Problemele ascunse ale celor mai ravnite profesii din
Relatiile publice, advertising-ul sau sistemul bancar se situeaza in topul preferintelor tinerilor aflati inca pe bancile facultatii. Indraznetii viseaza mai departe, la o pozitie de top management in aceste domenii. Insa a fi director nu e un job usor, pentru ca implica riscuri, compromisuri si decizii la foc continuu. O spun chiar cei in cauza.
Cei mai multi dintre tinerii care aspira la o cariera isi doresc sa profeseze in domeniul financiar-bancar, PR si comunicare sau resurse umane, potrivit lui Mihai Mihailescu, specialist HR in cadrul agentiei de profil APT.
Despre aspectele ascunse ale activitatii de executiv in domeniile "la moda" au vorbit pentru DailyBusiness.ro profesionisti care au ajuns in aceste functii dupa ani de munca si perseverenta.
Greutatile si provocarile pe care le ai intr-o pozitie de top management fac parte din experienta care te ajuta sa devii mai bun. Aceasta este premisa dupa care se ghideaza zilnic Florin Petrescu, director general adjunct al Citibank
Iar dificultatile se pot referi la multe aspecte, inclusiv la modul in care sunt initiate si implementate schimbarile majore in cadrul organizatiei, cum sunt implicati oamenii din jur in deciziile care ii afecteaza, cum ajung aceste schimbari sa fie acceptate si in cele din urma implementate.
"Ca in acea gluma: 'De cati psihologi ai nevoie pentru a schimba un bec? Nu conteaza, atata timp cat becul vrea sa se schimbe'. Asa se intampla si in momentul in care vrei sa implementezi o schimbare majora: trebuie sa faci schimbarea acceptata si sprijinita de oameni, sa comunici foarte activ de ce este importanta implementarea ei", a explicat Petrescu pentru DailyBusiness.ro
.
"Odata ajuns intr-o pozitie de top, este nevoie foarte rapid de abilitati de conducere si coordonare a oamenilor, dar mai ales de capacitatea de a formula idei, solutiona probleme, si de a formula o viziune clara si relevanta pentru echipa pe care o conduci".
Viziunea Crengutei Rosu, managing partner-ul agentiei de relatii publice DC Communications, in fata provocarilor si greutatilor care vin odata cu functia de conducere, pune accent pe rabdare.
Top managementul - explica Rosu - nu reprezinta neaparat o tinta finala, nici din punct de vedere profesional, nici din punct de vedere personal.
In opinia managing partner-ului DC Communication, pentru cineva care isi propune sa se dezvolte, functia si pozitia detinuta la un moment dat sunt un jalon ca oricare altul, si nu pot fi o tinta sau un ideal.
"Fiecare dintre noi suntem mai mult pentru comunitate decat o functie intr-o organigrama, oricat de mare si oricat de prestigioasa. Sa ne imaginam o persoana superspecializata, indiferenta, fara scupule, rece, fara deschidere, inchistata, rea. Pe cartea de vizita scrie top manager. Este oare relevant? Ceea ce trebuie cautat este nu neaparat raportarea la functie, ci la ansamblul oferit de persoana", a continuat Crenguta Rosu.
Roxana Dumitru, managing director la agentia de publicitate Leo Burnett, raporteaza riscurile si greutatile intalnite de un top manager de-a lungul carierei la specificul advertising-ului, mai exact la efortul de a inchega o echipa talentata si responsabila in acelasi timp.
"O echipa de acest fel se formeaza foarte greu. Dar si mai greu este sa reusesti sa ii tii motivati si sa faca parte din echipa cat mai mult timp. In momentul in care ti se descompleteaza echipa, este dificil sa o reajustezi. Si nu numai din cauza ca este greu sa gasesti oamenii potriviti din punct de vedere profesional, dar este si mai greu sa gasesti acei oameni care au valori comune cu colegii din echipa ta, si cu firma", a spus Dumitru.
Imaginea reala a functiei de conducere vs. perceptiile idealiste ale tinerilor
Realitatea este ca intotdeauna esti la doua telefoane distanta de un nou dezastru, spune Roxana Dumitru despre ce inseamna sa fii director al unei agentii de publicitate.
"Suntem o industrie vie, in care se intampla foarte multe lucruri intr-un interval de timp relativ scurt. Asa ca, daca trece o zi fara sa se mai intample un lucru rau, si totul decurge in mod linistit, poti considera ca ai avut o zi buna. Exista insa momente in care traversezi perioade dificile si trebuie sa gasesti o multime de solutii la problemele aparute si sa iei decizii, unele mai grele, altele mai usoare", a continuat managing directorul Leo Burnett.
Florin Petrescu, directorul adjunct de la Citibank, atrage atentia nu numai asupra perceptiilor idealiste ale tinerilor la adresa functiilor de conducere, dar si asupra celor foarte negative care pot fi asociate, nu intotdeauna justificat, cu un asemenea rol. Care este atunci realitatea zilnica cu care se confrunta un top manager? In primul rand, obligatia de a lua decizii si asumarea riscurilor care vin odata cu ele.
"Orice decizie pozitiva pe ansamblu poate avea si efecte negative, chiar daca secundare. De asemenea, trebuie sa fii in masura de multe ori sa iei decizii in situatii de incertitudine. Sunt situatii in care orice decizie este mai buna decat niciuna", spune Petrescu.
Orice tanar are nevoie de increderea ca evolueaza si reuseste, spune Crenguta Rosu. Este firesc, deci, sa isi doreasca recunoastere. In aceasta situatie, erorile tinerilor vin din raportarea excesiva la functie, reprezentarea acesteia si eliminarea din ecuatie a acumularilor necesare pentru a detine si responsabilitatile care vin odata cu o pozitie de top manager.
Managementul, spune Rosu, este o profesie ca oricare alta dar are o aura speciala datorita misiunii sale de organizare si de coordonare.
'Top managementul este o evolutie catre volume mai mari si catre decizia finala. Cu cat managementul este mai aproape de top, cu atat ariile de coordonare sunt mai mari, iar decizia este 'mai definitiva'. Ca si asumarea responsabilitatii".
Compromisuri si neajunsuri
Este firesc sa vina un moment in viata profesionala cand nu le mai poti avea pe toate, spune Roxana Dumitru, managing directorul Leo Burnett.
"Atunci cand cresc responsabilitatile in cariera, in mod cert va trebui sa renunti putin la timpul tau personal - timpul acordat familiei, prietenilor sau hobby-urilor. Insa, cred ca depinde foarte mult de fiecare manager cum reuseste sa-si conduca in primul rand viata lui", a afirmat aceasta.
Cele mai dificile situatii pe care a trebuit sa le depaseasca Roxana Dumitru, ca manager de top in una din cele mai mari agentii full-service de publicitate din Romania, au fost cele in care au plecat din agentie oameni cheie.
"Acest aspect influenteaza climatul intern si, uneori, chiar business-ul. N-a fost simplu in nici unul dintre cazurile acestea sa gasim solutiile potrivite", a explicat Dumitru.
In orice profesie implicarea este importanta, potrivit Crengutei Rosu, asa ca unele compromisuri sunt inevitabile.
"Compromisurile sunt in plan personal - cele cu propriul timp si cu disponibilitatea. In plan profesional tin de armonizarea tuturor factorilor care intervin in procese: de la echipa si buna ei functionare, pana la parametrii de calitate si cei de eficienta", a continuat aceasta.
Cum reusesti insa sa impaci viata profesionala cu cea privata? Orice urcus profesional mai "rupe" putin din timpul acordat celor de acasa. Dar asta nu doar in cazul pozitiilor de top management. "Orice profesie traita cu pasiune si intens poate afecta timpul si disponibilitatea pentru viata personala", spune Crenguta Rosu. Iar directorul de la Leo Burnett o completeaza, spunand ca depinde de fiecare in parte cum isi prioritizeaza lucrurile in mod corect.
"Excesele trebuie evitate. Succesul profesional se bazeaza foarte mult pe un echilibru intre viata personala si cea profesionala. Trebuie pastrat acest echilibru pentru a te asigura ca poti pastra acelasi ritm pe parcursul traiectoriei profesionale".
Graba strica treaba
Ce sfaturi ar trebui sa primeasca tinerii care sunt nerabdatori sa acceada la o functie de conducere?
"'Graba strica treaba' este probabil cel mai bun sfat pentru fiecare dintre noi. Fiecare etapa in dezvoltare are sensul ei", afirma Crenguta Rosu.
Uneori, inainte de vreme ajungi sa acumulezi mai multa experienta fiind fixat pe job, cu riscurile si responsabilitatile pe care le implica. In unele situatii chiar merge: tine de persoana, dar tine si de context. In altele, pur si simplu, dorinta de evolutie este mult mai mare decat posibilitatea de acumulare a experientei necesare.
"Am vazut oameni care, primind responsabilitati de coordonare, s-au blocat efectiv desi erau niste membri excelenti ai unei echipe", conchide Rosu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu