Corina Bistrita are 31 de ani si este Cabin Crew Manager la Blue Air. I se parea imposibil sa ajunga insotitoare de bord, dar la 27 ani, destul de tarziu dupa cum marturiseste chiar ea, si-a inceput cariera la inaltime (la propriu).
Sa incepem cu inceputul, tu cum ai inceput?
N-am visat niciodata sa ajung stewardesa. Mi se parea ceva de neatins. Era imposibil. Credeam ca nu sunt potrivita pentru ca nu oricine poate sa se faca insotitor de bord. Trebuie sa ai ceva. Sa indeplinesti mai multe conditii, sa ai numite calitati.
Mai exact?
Trebuie sa fii inspirat, sa ai farmec, sa ai priza la oameni, sa fii si istet si sa fii si pregatit.
Ce pregatire iti trebuie?
Chiar daca unora li se pare ca insotitorii de bord nu stiu decat sa stea pe culoar si sa serveasca, ei fac o scoala.
Pregatirea se face la scoala de aviatie si dureaza minim 6 luni, daca nu iti dai interesul poti sa prelungesti perioada asta si la un an. Sunt examene, se face si un curs teoretic - vreo o luna si jumatate. Trebuie sa faci ore de zbor, apoi simulator si, la final, se da examen la autoritate - Autoritatea Aeronautica Civila Romana. Dupa examen se face zborul de control si abia cand termini toate astea te poti angaja
In ce consta cursul teoretic?
Cunoasterea aeronavei, legislatie, proceduri de urgenta, geografie, meteo, limba engleza. Se fac cursuri, se dau examene si, in functie de notele pe care le obtii, faci practica si simulatorul.
Ce este simulatorul?
Practica - tot ce ai invatat in scoala ai ocazia sa pui in practica atunci. Simulatoarele nu se fac la noi in
Si cand a fost primul zbor?
Eu am inceput destul de tarziu. Am lucrat in Otopeni - agent check in si acolo am prins gustul aviatiei. Am lucrat pentru British Air si Turkish Airlines si vedeam mereu insotitoarele de bord. Mi se parea o meserie frumoasa. Ma gandeam: "ia uite, se plimba, arata si bine, mereu zambeau, ce viata frumoasa...toata ziua in avion!". Vedeam din afara si mi se parea asa frumos dar, cum ti-am zis, nu mi se parea a fi o meserie chiar pentru oricine. Acum am vazut, oricine poate sa faca scoala, daca isi permite. Costa in jur de 3.500 de euro si este, totusi, o investitie.
In primul rand, trebuie sa iti si placa foarte mult meseria asta. Daca nu iti place, nici nu o s-o faci mult timp, n-o faci cu drag si atunci pare obositoare.
Dar acum, din interior, ti se mai pare frumoasa?
Mie imi place in continuare. Sunt genul de om care persevereaza. Nu vreau sa fac altceva, nu ma intereseaza altceva.
Ce-ti place cel mai mult la meseria asta?
Imi place sa vad oamenii multumiti cand coboara din avion. Bine, sunt si nemultumiti, e normal. Dar cand ii vorbesti omului, cand vezi ca are incredere in tine… Sunt multi care au teama de zbor sau e prima data cand merg cu avionul si imi place sa le acord atentie si sa ii fac sa se simta bine. Cand ii vad ca se schimba am o satisfactie.
Care e cel mai greu lucru?
Nu vad cel mai greu lucru in meseria asta. Poate sa fie obositoare daca nu ai grija de tine si nu iti calculezi foarte bine timpul. E o munca epuizanta, totusi. Poti sa zbori si 12 ore. E obositor si, mai ales cand sunt si intarzieri sau daca e vremea proasta si trebuie sa stai in avion cu pasagerii, nu e tocmai placut.
Au fost momente neplacute?
Turbulente... au fost cateva. De exemplu, acum vreo doi ani, pe toamna, cand au fost furtuni in Bucuresti. Aterizam de la Roma si era cam intunecat, pe la 9 seara. Treceam prin ultimul strat de nori sa aterizam, luminile erau pe "dim" - diminuate - lumina din avion trebuie reglata sa fie la fel ca cea din afara si ploua, batea grindina in avion. Avionul era plin cu copii si tipau la fiecare hop… Imi venea sa tip si eu. Eram in spatele avionului si imi venea sa tip. Imi era frica. Imi doream sa aterizam mai repede, sa simt ca atingem pamantul. A fost prima data cand m-am speriat.
Cat de dese sunt zborurile?
In aviatie sunt reglementari internationale care trebuiesc respectate. Referitor la asta exista si un LTMO - timpi limitati, timpi de odihna pe care trebuie sa ii respecte o companie pentru angajati. Intre zboruri trebuie sa ai 12 ore de odihna. Poti sa ai 6 zboruri la rand, dar in ziua urmatoare trebuie sa ai obligatoriu liber.
E un job in care iti schimbi zilnic locul, povesteste-mi despre asta.
Asa se vede din afara. E adevarat ca mergi in locuri diferite, dar nu vezi nimic pentru ca stai in avion. Avionul, in general, sta o ora acolo. A aterizat, debarci pasagerii, faci security check si toate procedurile care se fac de fiecare data, aranjezi cabina pentru pasagerii care trebuie sa urce si o ora nici nu-ti dai seama cand trece.
Ce faci cand nu zbori?
Cand nu zbor, ma ocup de imbunatatirea calitatii serviciilor la bordul aeronavelor, nevoile si problemele Insotitorilor de Bord. Urmaresc ca procedurile Companiei sa fie aplicate.
Citeam un anunt - o companie aeriana cauta insotitori de bord: fara obligatii familiale, inaltime peste 1,56, si abilitatea de a inota liber 50 m. Asa e peste tot sau fiecare companie are standardele ei?
Sunt companii la care probele astea sunt eliminatorii. Si cu obligatiile e adevarat. Eu am lucrat la Qatar Airways: am gasit anuntul in ziar, am fost la interviu si m-au acceptat. Am fost norocoasa. Am stat aproape un an de zile in
Si cu obligatiile familiale?
Noi acum nu avem curse cu ramaneri (la
Care e dezavantajul meseriei?
Dezavantaj... poate programul. E destul de aglomerat. Poti sa ai curse lungi, epuizante.
Ai timp si pentru viata personala?
La Blue Air da. La alte companii nu e asa lejer - daca au zboruri cu ramaneri, e mai greu. La acele companii e bine pentru cei care sunt la inceput si trebuie sa castige experienta, dar daca vrei sa ai familie nu e chiar ok. Depinde ce vrei si ce pui pe primul loc. Daca pui familia sau profesia. Alegi in functie de asta.
Este o meserie doar pentru femei?
Sa stii ca nu. Avem si barbati. Ba chiar au inceput sa apara tot mai multi insotitori de bord barbati si chiar isi fac treaba foarte bine.
Daca nu ai fi facut asta ce job ai vrut sa ai?
Nu pot sa spun anume. Mie imi place sa calatoresc, sa fac ceva care sa ma prinda. La Blue Air la inceput am lucrat la marketing si incepuse sa imi placa… ma descurcam si atunci am capatat multa incredere in mine!
Ce anume faceai la marketing?
Pe partea de agentii de turism interne - Key Account Manager. Un an si jumatate am stat la marketing si intre timp imi faceam formalitatile ca sa ma transfer la zbor. Mi se parea ca e un program mai lejer si ca ma caracterizeaza mai bine meseria de insotitor de bord. Dupa asta au urmat examene la autoritate si tot ce era nevoie. Si intr-un final am intrat la zbor!
Ce facultate ai terminat?
Management Turistic si Comercial... nu mi-a fost de prea mare folos. Practica e cea mai importanta si calificarile la locul de munca.
Ce sanse sunt de a avansa in meseria asta? Si pana unde poti ajunge?
Vorbind de Blue Air sunt sanse destul de mari. Aici, in momentul de fata, sunt o suta de insotitori de bord. Ca insotitor, dupa un an de zile de experienta si 500 de ore de zbor, poti sa dai examen pentru sef de cabina. Ajungi sef de cabina dupa care, la 1500 de ore de zbor, poti sa ajungi instructor. Nu e chiar asa de simplu, trebuie sa indeplinesti anumite conditii, sa nu ai abateri, sa nu ai sanctiuni, sa te remarci cu anumite calitati: seriozitate, spirit de echipa, profesionalism...
Sef de cabina ce inseamna?
Cineva trebuie sa fie lider in cabina in timpul zborului. Seful de cabina trebuie sa mentina o foarte buna comunicare cu intreg echipajul! Sa stie sa coordoneze activitatile la bordul aeronavei si sa rezolve orice situatie delicate care poate aparea!
Ai spus mai devreme de sanctiuni, care sunt acestea si de ce?
Daca incalci regulamentul sau procedurile, daca rezulta incidente esti avertizat, iti taie din salariu si, mai rau, esti trecut la sol… depinde de fapta.
Si sa revenim la avansari, ce functie ai acum?
Acum sunt sefa insotitoarelor de bord. Am trecut prin toate etapele astfel ca la un an si opt luni, am fost facuta adjuncta sefei insotitoarelor de bord. Eram mana dreapta a ei. Cand a plecat ea, eu am fost numita in locul ei.
Si partea financiara cum e?
Iti spun cam care e nivelul de salarizare, in general, pentru un insotitor de bord. Pe cartea de munca in jur de 300 de euro si, in rest, se plateste fiecare zbor in parte. Cat zbori atat castigi. Poti ajunge intr-o luna la 800- 1000 de euro sau poate chiar mai mult, in functie de numarul de zboruri efectuate!
Cat se plateste pentru un zbor?
In jur de 40-50 de euro. E in functie de calificare si de pozitia pe care o ai.
Care sunt sacrificiile pe care le faci?
Iti sacrifici din timpul tau liber, placerea de sta in familie sau de a pleca in vacanta. Nu stii niciodata cand te cheama la zbor.
Ce vedete ai insotit printre nori?
Florin Piersic, marele
Si cum au fost? Ce face o echipa de fotbal in avion?
Au fost foarte linistiti, si staff-ul lor a fost ok. Cu ai nostri e mai greu...
Ai nostri care?
Nu pot sa dau nume, nu cred ca e bine, dar am avut incidente.
Cati insotitori sunt intr-o cursa?
Depinde de numarul de pasageri, de avion. Legislatia cere un insotitor la 50 de persoane, in functie de necesitate si de timpul de zbor.
Descrie-mi o zi in care trebuie sa zbori.
Vii imbracata in uniforma, prezentarea la aeroport se face cu o ora inainte cand se reuneste tot echipajul. Seful de cabina coordoneaza insotitorii de bord, are anumite responsabilitati: sa verifice documentele de zbor, sa discute despre procedurile de urgenta - nu zbori in fiecare zi pe acelasi tip de avion si trebuie sa ti le reamintesti. (Se stabilesc)
Exista, de exemplu, momente in care este "steril COCKPIT", adica atunci cand fac anumite manevre - decolare sau aterizare, COCKPIT-ul nu trebuie deranjat. La briefingul acesta se stabilesc toate lucrurile. Dupa briefing, cu 40 de minute inainte de zbor, trebuie sa te prezinti la avion sa pregatesti cabina. Preiei produsele, la noi sunt contracost, doar apa e gratis, si controlezi daca e totul in regula in cabina. Daca nu e, anunti atunci pentru ca problema sa se rezolve la sol.
Ce este COKPIT-ul?
Echipajul de comanda: Comandant si Copilot.
O sa iti mai schimbi jobul, urmeaza iar o trecere cum a fost cea dinspre marketing spre ce faci acum?
Mi-ar placea raman aici. Nu cred ca o sa plec! M-am obisnuit aici, e un colectiv tanar si o atmosfera destinsa. As prefera sa raman numai la zbor, daca nu as mai fi in functie la Detasament, sau orice departament la care as putea sa-mi aduc contributia!
Interesant
Nu îmi doresc să ajung însoţitor de bord, dar articolul mi se pare foarte interesant, în special pentru tinerele care cred că această meserie este foarte uşoară, distractivă şi bănoasă. Detaliile pe care le-aţi obţinut de la doamna Corina Bistriţa sunt edificatoare în acest sens. Felicitări şi mult succes!
Am avut ocazia sa o am ca insotitoare de bord pe doamna Corina Bistrita si pot spune ca este o adevarata profesionista.Mereu vesela,amabila,atenta si nu in ultimul rand foarte sigura pe ceea ce face!Felicitari pentru ca isi face meseria cum trebuie!
buna.sunt noua in acest forum si practic aceeasi meseria ,cabin crew-flight attendant.ma bucur ca in sfarsit cineva a abordat si acest subiect.cu ocazia aceasta am aflat si eu mai multe detalii despre cum e sa muncesti la o companie low-cost.felul in care esti tratata,indatoririle tale ca insotitor de bord,precum si rapiditatea cu care poti avansa in jobul asta,difera de la o companie la alta.lucrurile stau diferit la o companie de linie,in special daca e in Romania.inainte sa vin in tara ,am facut cursurui in UK,am urmat o scoala pe cont propriu,cabincrew school.totul e diferit acolo,e mult mai usor sa obtii un job acolo,doar ca noi,romanii nu prea avem drept de munca ,ca urmare nu puteam sa muncesc ptr companiile care aveau baza in London.dupa multe incercari,m-am intors in tara si am facut cursurile de la Scoala superioara de aviatie civila romana care au durat o vesnicie.dupa terminarea acesteia,care parea ca nu se mai termina din cauza dezorganizarii si a neseriozitatii ,am ramas f dezamagita si cu parere de rau ca am facut cursurile la noi in tara.nu as recomanda nimanui sa faca cursurile in tara.
The best way to fly, is Blue Air, just because of the most beautifull Corina. My fear of flying dissapears when I look into her eyes... Congratulations with your front position on the website and in your job!
VIATA LA MARE ALTITUDINE
DACA FACI CU PLACERE MESERIA ESTI UN OM FERICIT SI TOTUL E OK,FIECARE MESERIE ARE SI HOPURILE SI NEAJUNSURILE EI,CA STWARDESA TREBUIE IN PRIMUL RAND SA FII O FIRE PLACUTA SI VESELA,DRAGUTA SI CU MULT SIMT PRACTIC,BINEVOITOARE SI RESPECTUASA.DACA LE AI PE TOATE ESTI UN OM PERFECT,
am 23 de ani ,am toate calitatile si stiu ca as face fata cu brio ...as trece examenle cu 10 dar stituatia finaniciara ma impiedica....inca un vis ce nu va deveni realitate
RăspundețiȘtergere:). 1.000 de euro ca insotitor de bord? e .. cam 50% din cat castiga (cu sporuri gratuitati si alte alea) o secretara acrita din spatele unui birou de mana a treia de directie de minister. ces't la vie ... toutjur parsiva si de kko.
RăspundețiȘtergerenush ce sa spun dar nu prea imi place k nu iti poti intemeia o familie,plus de asta,vazusem intr-un articol ca se castiga la inceput intre 20si 30 de mil lei vechi iar dak ai experienta salarul e de 1500 de euro,acum cine are dreptate?
RăspundețiȘtergereAm citit articolul ...interesant ...si eu mi as dori f mult sa lucrez in domeniu, am 29 de ani banuiesc ca este cam tarziu sa incepi la o varsta ca asta si mai e problema banilor pt scolarizare.
RăspundețiȘtergereRecomand tuturor viitorilor insotitori de bord aceasta carte, care mi-a influentat perspectiva referitoare la aceasta meserie in urma cu 3 ani.
RăspundețiȘtergerehttp://www.airbuzz.ro/2010/07/carte-your-career-as-flight-attendant.html
Marinela Rosca,
Emirates Cabin Crew
Sunt somera, am 32 de ani si arat de 25.Sunt f serioasa, vorbesc engleza perfect, am fost si miss, deci le cam am pe toate ptr acest post.Vorbareata, placuta, zambareata si deschisa, nu mai spun.Am sa las aici un email si rog persoanele serioase, dar doar acestea, care pot si vor sa ma ajute, in realizarea visului meu, acesta de a deveni stewardeza, sa ma caute.Persoanele neserioase, sa stea in banca lor....anapreda78@yahoo.com
RăspundețiȘtergere