Primele doua luni ale inceputului de an vor fi cele mai grele pentru companiile de recrutare. In aceasta perioada, majoritatea firmelor vor planifica bugetele pentru anul care incepe si multe din proiecte vor fi puse in stand-by.
"Cand lucrezi intr-o companie de recrutare trebuie sa gandesti cu trei luni inainte. Daca semnezi astazi trebuie sa te gandesti ca acest lucru va avea un efect numai dupa doua - trei luni. Acest lucru inseamna ca ianuarie si februarie vor fi cele mai grele luni pentru companiile de recrutare ", este de parere Delia Burnham, country manager al CVO Recruitment, filiala locala a CVO Group, companie de recrutare cu activitati in Europa Centrala si de Est.
Burnham mentioneaza ca CVO Recruitment incepe noul an cu o treime de personal mai putin, de la 15 angajati in noiembrie la zece angajati in prezent. Scaderea numarului de angajati este una dintre masurile pe care compania le-a luat pentru a reduce costurile, pe masura ce veniturile companiei se micsoreaza. Spre exemplu, dupa primul an pe piata locala, in 2007, CVO Recruitment a inregistrat o cifra de afaceri de aproxiamtiv 390.000 de euro. Pentru 2008 compania a estimat afaceri de 595.000 de euro, iar pentru anul 2009 se asteapta la venituri de aproximativ 500.000 de euro.
Si Lugera & Makler, a doua companie de recrutare de pe piata in functie de cifra de afaceri, a anuntat la sfarsitul anului trecut ca a concediat 10% din angajati, chiar dupa ce primele firme au anuntat ca au redus bugetele de recrutare. In prezent, pentru Lugera mai lucreaza 180 de angajati proprii, carora li se adauga peste 3.000 de persoane in leasing.
Totusi, lucrul care le da cele mai mult batai de cap companiilor de recrutare este faptul ca mai toate firmele de pe piata sunt in expectativa. "Unii dintre ei asteapta sa vada ce se va intampla, iar ceilalti, marea majoritate, au inceput deja sa ia masuri si reduc din bugetele care pot fi reduse", spune Monica Vrabiescu, managing director al companiei de recrutare Hill International Romania, care apreciaza insa ca perioada de inceput de an este si una de "curatenie de primavara", de reorganizare, multe companii facand reevaluari dupa sfarsitul de an si renuntand la angajatii indezirabili, iar, in acest context, criza este un bun moment care poate fi folosit intr-un mod constructiv.
In alta ordine de idei, un aspect care ne afecteaza pe toti este faptul ca nu stim cum sa ne comportam pe timp de criza. Nu stim ce avem de facut, la ce sa ne asteptam, ce este normal sa ni se intample si ce nu, daca sa acceptam reduceri de salarii ori sa acceptam sa muncim mai putin.
"Este un inceput de an greu, mai greu din mai multe motive: din cauza crizei in sine, dar si din cauza efectului de panica: 'Stopam tot pentru ca nu stim cum vor evolua lucrurile'. In plus, noi, angajatii din Romania, ne-am dezobisnuit sa muncim. Ne-am obisnuit sa stam in zona noastra de confort, ne-am obisnuit sa facem bani cat de cat usor. Cel mai greu o sa ne fie sa ne schimbam obiceiurile de munca", precizeaza Mihaela Perianu, director general al grupului de firme Aims, care a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 5,26 mil. euro.
Pe de alta parte, in cazul CVO Recruitment, inca de acum doua-trei luni, compania a hotarat sa-si schimbe strategia pentru a face fata crizei de pe plan mondial. Inainte de toate, reprezentantii companiei au inceput sa fie mai atenti la ce se intampla, atat in tara, cat si in filialele din Europa. Ulterior, au facut un plan de recesiune, intern si extern. Spre exemplu, intern s-a renuntat la pozitiile low din companie, angajatii fiind promovati.
"Cei mai multi dintre angajatii nostri erau researcheri si nu aveau o tinta financiara. Ei aveau numai targete de recrutare. Am promovat toti researcherii la junior consultants pentru ca ei sa aiba un target de venit. In acest fel, toti angajatii din companie au o tinta financiara care trebuie indeplinita lunar", explica Burnham, care adauga ca in acest fel a pus mai mult accent pe managementul performantei.
Angajatii din departamentele interne ale companiilor de servicii de HR au inceput sa fie din ce in ce mai nelinistiti, o parte dintre ei migrand catre departamentele de resurse umane ale companiilor.
"Unii au plecat sau s-au speriat si au vrut sa fuga de serviciile de recrutare pentru ca s-au gandit ca va fi mai sigur intr-o companie. In perioada septembrie decembrie am fost asaltati de candidati din domeniul HR-ului care ne trimiteau CV-uri", afirma Burnham.
In opinia sa, toate aceste mutari pe piata sunt o consecinta a crizei financiare, care s-a instalat mai intai pe piata prin intermediul unui sentiment foarte puternic de panica.
"Nu se intamplase nimic inca, dar toata lumea alerga de colo-colo ca un pui fara cap. Am vazut prima oara acest lucru la candidatii nostri. Erau doua feluri de reactii: unii care au luat-o la fuga, parasind compania unde lucrau pentru ca s-au gandit ca nu sunt in siguranta. Acesta este si motivul pentru care am primit atat de multe CV-uri spontane, care nu veneau neaparat de la oameni care erau concediati, ci de la cei carora nu li se parea sigur sa ramana unde sunt. Pe de alta parte, mai erau candidatii cu care discutasem si negociasem deja si care n-au mai vrut sa se mute in alta companie. Pe acestia a trebuit sa ii convingem ca se pot muta, ca nu va avea loc un faliment la noul loc de munca", povesteste aceasta.
De asemenea, in urmatoarele luni este posibil ca multe companii sa fie afectate de criza actuala. Cele care au o anumita stabilitate pe piata se vor descurca, insa firmele cu o activitate mai slaba pe piata este posibil sa fie nevoite sa fuzioneze. Singura sansa ca ele sa supravietuiasca este sa faca in mod activ business development pentru ca aceasta este o perioada destul de "periculoasa".
Aproximativ 30% dintre clientii CVO Recruitment au activitati legate de real-estate, fie ca este vorba de agentii, dezvoltatori, fonduri imobiliare, companii de constructii, inginerie. In ultimele patru - cinci luni recrutarile au inceput sa incetineasca in acest domeniu.
Inainte de criza, toate recrutarile din real estate erau facute prin atragerea candidatilor, niciun candidat nu trimitea in mod spontan CV-uri. In prezent insa, numarul CV-urilor a crescut cu aproape 60-70%.
"Toate recrutarile pe care le-am facut pentru real estate erau fie prin networking sau head-hunting. Avem o retea foarte buna si facem totul prin cautare directa. La un moment dat insa, am inceput sa primim CV-uri din partea candidatilor care ne spuneau: 'Trebuie sa-mi gasesti un job' sau 'Iti trimit cinci colegi care vor sa se mute'", explica Burnham, care adauga insa ca una dintre agentiile cu care lucreaza se afla in situatia in care inca mai face recrutari pentru ca nu a angajat foarte multe persoane. "Au avut o strategie mai sanatoasa, nu au angajat in masa, dovada ca au numai 25 de oameni acum. In acelasi timp, alte agentii dau afara oamenii pentru ca numarul angajatilor este prea mare.
Burnham explica faptul ca, initial, miscarea s-a facut de la agentii imobiliare la dezvoltatori, apoi de la dezvoltatori la agentii si acum oamenii au inceput iar sa paraseasca agentiile.
"Cand totul mergea bine toata lumea voia sa paraseasca agentiile pentru ca era mai interesant sa plece la dezvoltatori unde era mai putin stresant, dar era mai interesant in ceea ce priveste proiectele. Ulterior, oamenii s-au intors la agentii pentru ca dezvoltatorii au inceput sa aiba probleme. In continuare, agentiile au incetat sa mai angajeze", explica Burnham.
"Cand lucrezi intr-o companie de recrutare trebuie sa gandesti cu trei luni inainte. Daca semnezi astazi trebuie sa te gandesti ca acest lucru va avea un efect numai dupa doua - trei luni. Acest lucru inseamna ca ianuarie si februarie vor fi cele mai grele luni pentru companiile de recrutare ", este de parere Delia Burnham, country manager al CVO Recruitment, filiala locala a CVO Group, companie de recrutare cu activitati in Europa Centrala si de Est.
Burnham mentioneaza ca CVO Recruitment incepe noul an cu o treime de personal mai putin, de la 15 angajati in noiembrie la zece angajati in prezent. Scaderea numarului de angajati este una dintre masurile pe care compania le-a luat pentru a reduce costurile, pe masura ce veniturile companiei se micsoreaza. Spre exemplu, dupa primul an pe piata locala, in 2007, CVO Recruitment a inregistrat o cifra de afaceri de aproxiamtiv 390.000 de euro. Pentru 2008 compania a estimat afaceri de 595.000 de euro, iar pentru anul 2009 se asteapta la venituri de aproximativ 500.000 de euro.
Si Lugera & Makler, a doua companie de recrutare de pe piata in functie de cifra de afaceri, a anuntat la sfarsitul anului trecut ca a concediat 10% din angajati, chiar dupa ce primele firme au anuntat ca au redus bugetele de recrutare. In prezent, pentru Lugera mai lucreaza 180 de angajati proprii, carora li se adauga peste 3.000 de persoane in leasing.
Totusi, lucrul care le da cele mai mult batai de cap companiilor de recrutare este faptul ca mai toate firmele de pe piata sunt in expectativa. "Unii dintre ei asteapta sa vada ce se va intampla, iar ceilalti, marea majoritate, au inceput deja sa ia masuri si reduc din bugetele care pot fi reduse", spune Monica Vrabiescu, managing director al companiei de recrutare Hill International Romania, care apreciaza insa ca perioada de inceput de an este si una de "curatenie de primavara", de reorganizare, multe companii facand reevaluari dupa sfarsitul de an si renuntand la angajatii indezirabili, iar, in acest context, criza este un bun moment care poate fi folosit intr-un mod constructiv.
In alta ordine de idei, un aspect care ne afecteaza pe toti este faptul ca nu stim cum sa ne comportam pe timp de criza. Nu stim ce avem de facut, la ce sa ne asteptam, ce este normal sa ni se intample si ce nu, daca sa acceptam reduceri de salarii ori sa acceptam sa muncim mai putin.
"Este un inceput de an greu, mai greu din mai multe motive: din cauza crizei in sine, dar si din cauza efectului de panica: 'Stopam tot pentru ca nu stim cum vor evolua lucrurile'. In plus, noi, angajatii din Romania, ne-am dezobisnuit sa muncim. Ne-am obisnuit sa stam in zona noastra de confort, ne-am obisnuit sa facem bani cat de cat usor. Cel mai greu o sa ne fie sa ne schimbam obiceiurile de munca", precizeaza Mihaela Perianu, director general al grupului de firme Aims, care a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 5,26 mil. euro.
Pe de alta parte, in cazul CVO Recruitment, inca de acum doua-trei luni, compania a hotarat sa-si schimbe strategia pentru a face fata crizei de pe plan mondial. Inainte de toate, reprezentantii companiei au inceput sa fie mai atenti la ce se intampla, atat in tara, cat si in filialele din Europa. Ulterior, au facut un plan de recesiune, intern si extern. Spre exemplu, intern s-a renuntat la pozitiile low din companie, angajatii fiind promovati.
"Cei mai multi dintre angajatii nostri erau researcheri si nu aveau o tinta financiara. Ei aveau numai targete de recrutare. Am promovat toti researcherii la junior consultants pentru ca ei sa aiba un target de venit. In acest fel, toti angajatii din companie au o tinta financiara care trebuie indeplinita lunar", explica Burnham, care adauga ca in acest fel a pus mai mult accent pe managementul performantei.
Angajatii din departamentele interne ale companiilor de servicii de HR au inceput sa fie din ce in ce mai nelinistiti, o parte dintre ei migrand catre departamentele de resurse umane ale companiilor.
"Unii au plecat sau s-au speriat si au vrut sa fuga de serviciile de recrutare pentru ca s-au gandit ca va fi mai sigur intr-o companie. In perioada septembrie decembrie am fost asaltati de candidati din domeniul HR-ului care ne trimiteau CV-uri", afirma Burnham.
In opinia sa, toate aceste mutari pe piata sunt o consecinta a crizei financiare, care s-a instalat mai intai pe piata prin intermediul unui sentiment foarte puternic de panica.
"Nu se intamplase nimic inca, dar toata lumea alerga de colo-colo ca un pui fara cap. Am vazut prima oara acest lucru la candidatii nostri. Erau doua feluri de reactii: unii care au luat-o la fuga, parasind compania unde lucrau pentru ca s-au gandit ca nu sunt in siguranta. Acesta este si motivul pentru care am primit atat de multe CV-uri spontane, care nu veneau neaparat de la oameni care erau concediati, ci de la cei carora nu li se parea sigur sa ramana unde sunt. Pe de alta parte, mai erau candidatii cu care discutasem si negociasem deja si care n-au mai vrut sa se mute in alta companie. Pe acestia a trebuit sa ii convingem ca se pot muta, ca nu va avea loc un faliment la noul loc de munca", povesteste aceasta.
De asemenea, in urmatoarele luni este posibil ca multe companii sa fie afectate de criza actuala. Cele care au o anumita stabilitate pe piata se vor descurca, insa firmele cu o activitate mai slaba pe piata este posibil sa fie nevoite sa fuzioneze. Singura sansa ca ele sa supravietuiasca este sa faca in mod activ business development pentru ca aceasta este o perioada destul de "periculoasa".
Aproximativ 30% dintre clientii CVO Recruitment au activitati legate de real-estate, fie ca este vorba de agentii, dezvoltatori, fonduri imobiliare, companii de constructii, inginerie. In ultimele patru - cinci luni recrutarile au inceput sa incetineasca in acest domeniu.
Inainte de criza, toate recrutarile din real estate erau facute prin atragerea candidatilor, niciun candidat nu trimitea in mod spontan CV-uri. In prezent insa, numarul CV-urilor a crescut cu aproape 60-70%.
"Toate recrutarile pe care le-am facut pentru real estate erau fie prin networking sau head-hunting. Avem o retea foarte buna si facem totul prin cautare directa. La un moment dat insa, am inceput sa primim CV-uri din partea candidatilor care ne spuneau: 'Trebuie sa-mi gasesti un job' sau 'Iti trimit cinci colegi care vor sa se mute'", explica Burnham, care adauga insa ca una dintre agentiile cu care lucreaza se afla in situatia in care inca mai face recrutari pentru ca nu a angajat foarte multe persoane. "Au avut o strategie mai sanatoasa, nu au angajat in masa, dovada ca au numai 25 de oameni acum. In acelasi timp, alte agentii dau afara oamenii pentru ca numarul angajatilor este prea mare.
Burnham explica faptul ca, initial, miscarea s-a facut de la agentii imobiliare la dezvoltatori, apoi de la dezvoltatori la agentii si acum oamenii au inceput iar sa paraseasca agentiile.
"Cand totul mergea bine toata lumea voia sa paraseasca agentiile pentru ca era mai interesant sa plece la dezvoltatori unde era mai putin stresant, dar era mai interesant in ceea ce priveste proiectele. Ulterior, oamenii s-au intors la agentii pentru ca dezvoltatorii au inceput sa aiba probleme. In continuare, agentiile au incetat sa mai angajeze", explica Burnham.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu