De la 1 ianuarie 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, lucrătorilor migranţi români li se vor aplica prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr.1408/71 cu privire la coordonarea sistemelor de securitate socială pentru persoanele angajate, lucrătorii independenţi şi membrii familiilor acestora care se deplasează în interiorul Comunităţii Europene.
În ce state se aplică Regulamentul nr.1408/71?
Ø statele Spaţiului Economic European şi în Elveţia.
Spaţiul Economic European este format din statele membre ale Uniunii Europene, la care se adaugă Norvegia, Islanda şi Liechtenstein.
Statele UE: Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania,Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Suedia, Spania.
|
Riscurile acoperite de regulament:
Ø pensii pentru limită de vârstă
Ø pensii de urmaş
Ø boală şi maternitate
Ø accidente de muncă
Ø boli profesionale
Ø prestaţii de invaliditate
Ø ajutoare de deces
Ø prestaţii de şomaj
Ø prestaţii familiale(alocaţia de stat pentru copii şi indemnizaţia pentru creşterea copilului)
Prestaţiile de securitate socială care nu sunt cuprinse între riscurile enumerate nu fac parte din sfera de aplicare a regulamentului!
Formularele utilizate în UE/SEE pentru aplicarea prevederilor Regulamentelor nr1408/71şi nr.574/172 pot fi descărcate astfel:
Ø E101, E102 şi E103 de pe site-ul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale (www.cnpas.org)
Ø E104, E105, E106, E107, E108, E109; E112, E115, E116, E117, E118; E120, E121, E123, E124, E125,E126, E127 de pe site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (www.cnas.ro)
Ø E301, E302, E303(0,1,2,3,4,5) de pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, link EURES (www.anofm.ro)
ÎN MATERIE DE ŞOMAJ:
Deschiderea, durata şi menţinerea dreptului la indemnizaţia de şomaj acordată lucrătorilor migranţi, vor fi subordonate principiilor generale impuse de regulamentele comunitare privind coordonarea legislaţiilor de securitate socială.
Este vorba de Regulamentele Comisiei Europene nr.1408/71 şi nr.574/72. Politica comunitară în domeniu urmăreşte ca lucrătorul migrant, cetăţean sau rezident al unui Stat Membru, care circulă în interiorul UE, să beneficieze de protecţie socială corespunzătoare în situaţia de şomaj, permiţând, în acest scop, cumularea perioadelor de asigurare sau de muncă realizate în mai multe State Membre şi, atunci când este cazul, transferarea indemnizaţiei stabilite într-un Stat Membru în alt Stat Membru pe o perioadă determinată de maxim 3 luni pe durata căreia şomerul îşi caută un loc de muncă.
Ce trebuie să ştiţi înainte de a solicita acordarea drepturilor în baza prevederilor în materie de şomaj ale Regulamentelor 1408/71 şi 574/72?
Nu orice lucrător migrant este inclus în câmpul personal de aplicare a Regulamentelor.
În raport cu naţionalitatea, persoanele interesate trebuie să fie:
- cetăţeni ai unui Stat Membru al Uniunii Europene sau
- refugiaţi şi apatrizi, care îşi au reşedinţa pe teritoriul unuia din statele menţionate mai sus,
De asemenea, trebuie să aibă calitatea de lucrător (salariat sau independent) şi să-şi fi exercitat dreptul la libera circulaţie, mai exact, să-şi fi desfăşurat activitatea, de-a lungul carierei profesionale, în cel puţin 2 State Membre.
De exemplu, un cetăţean român, care domiciliază în România dar a lucrat numai în Ungaria, nu poate beneficia de prevederile Regulamentelor comunitare. În schimb, aceste prevederi sunt aplicabile dacă aceeaşi persoană, pe parcursul carierei sale profesionale, şi a desfăşurat activitatea, de exemplu în Ungaria, Italia şi România.
|
Dacă indemnizaţia de şomaj este solicitată în România, trebuie să vă adresaţi agenţiei municipiului Bucureşti sau agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă de care aparţineţi cu domiciliul sau reşedinţa.
Dacă indemnizaţia de şomaj este solicitată într-un alt Stat Membru, trebuie să vă adresaţi instituţiei de asigurări de şomaj din regiunea în care v-ati desfăşurat activitatea sau, după caz, din regiunea în care îşi are sediul angajatorul dvs.
Care sunt dispoziţiile Regulamentelor comunitare referitoare la acordarea indemnizaţiei de şomaj?
Totalizarea (cumularea) perioadelor de asigurare realizate în mai multe State Membre.
De exemplu:
Să presupunem că sunteţi un cetăţean român, care a desfăşurat o activitatea salariată şi, implicit, a realizat perioade de asigurare timp de 8 luni în Cehia.
La terminarea contractului, nu aţi solicitat acordarea indemnizaţiei de şomaj în Cehia, deoarece aţi primit imediat o ofertă de muncă în România.
Lucraţi în România timp de 9 luni dar, din păcate, la sfârşitul acestor 9 luni, angajatorul dvs. face o reducere de activitate şi vă aflaţi în situaţie de şomaj.
Pentru a solicita indemnizaţia de şomaj, vă veţi adresa agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă de care aparţineţi cu domiciliul sau reşedinţa.
Conform legislaţiei în materie de şomaj din România, stagiul minim de cotizare care trebuie realizat pentru deschiderea dreptului este de 12 luni în ultimele 24 de luni care preced cererea pentru acordarea indemnizaţiei. Perioada de asigurare pe care aţi realizat-o în România este deci insuficientă pentru deschiderea dreptului. Într-o astfel de situaţie, intervin dispoziţiile Regulamentele comunitare, respectiv principiul totalizării perioadelor de asigurare: cele 8 luni de asigurare realizate în Cehia se vor cumula cu cele 9 luni realizate în România, obţinându-se un total de 17 luni de asigurare. Prin urmare, condiţia stagiului minim de cotizare potrivit legislaţiei române este îndeplinită.
Totalizarea perioadelor de asigurare nu se poate face decât pe baza formularului european E 301(certificat care atestă perioadele de asigurare realizate), eliberat de instituţia de asigurări de şomaj (instituţie competentă) din Cehia. Acest formular poate fi solicitat instituţiei respective direct de dvs. sau, pe baza informaţiilor pe care le furnizaţi (numele angajatorului din Cehia, adresa completa, perioadă de activitate), de către agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă.
Este bine să fiţi avizat cu privire la faptul că, uneori, comunicarea între instituţiile competente din două sau mai multe State Membre, se dovedeşte anevoioasă (poate interveni, de exemplu, lipsa de cooperare sau de promptitudine a angajatorului din celălalt Stat Membru în care v-aţi desfăşurat activitatea în comunicarea informaţiilor necesare), ceea ce se va concretiza în întârzierea deschiderii dreptului la indemnizaţia de şomaj.
|