Pentru ca in general se tem de interferentele subiectivitatii.
Imaginati-va o situatie in care sotul este agent de vanzari si sotia casiera in dept financiar contabil. Puteti intrevedea problemele care se pot isca ca urmare a unei astfel de colaborari?
Ei bine, acestea pot aparea usor. Cea mai frecventa este solicitarea de favoruri. Daca va avea ocazia oare nu va incerca sotia casiera sa isi ajute sotul sa incaseze banii mai repede decat colegii sai?
De cele mai multe ori companiile evita in mod special, in cazul in care totusi angajeaza si rude, ca acestea sa fie in relatie de subordonare directa sau sa lucreze in departamente diferite care interactioneaza in acelasi lant. Exemplul cel mai relevant este cel de sus.
Managerii se tem de faptul ca exista riscul ca angajatii lor sa se acopere unii pe altii, sau sa faca front comun in anumite situatii.
Adevarul este acesta: nu poti fi obiectiv cu rudele, mai ales cu cele de gradul I!
O alta consecinta atat de blamata si cu consecinte negative: "nepotismele", care sugereaza promovari pe alte baze decat cele profesionale. Daca sotia care este in departamentul Resurse umane va avea posibilitatea sa propuna spre promovare cateva persoane din departamentul din care face parte sotul oare nu il va recomanda si pe el? Uman vorbind, cum ar putea sa nu o faca?? Si daca sotul este foarte capabil si merita sa fie promovat, nu vor barfi ulterior colegii pe la colturi spunand ca are pile la Resurse Umane unde lucreaza sotia?
In acest caz, cum ar putea el oare sa se apere de acuzatii?
Din ce in ce mai multe companii isi evalueaza angajatii si ei la randul lor se evalueaza reciproc (evaluari 360 de grade). Cum ar fi sa se ajunga in situatia in care sotul sa fie nevoit sa-si evalueze sotia in mod obiectiv, sa o critice chiar? Sa spuna despre ea daca e o buna colega, daca e comunicativa, isi face treaba la timp, este organizata si un bun manager? Credeti ca ar putea el sa-i dea calificative slabe? Ar putea sa uite ca ii este doar colega, nu si sotie? Sa faca diferenta atat de drastic intre munca si viata personala? {mospagebreak}
Dincolo de toate suntem oameni si suntem subiectivi cand e vorba de cei dragi noua. Companiile nu pot permite ca acest lucru sa pericliteze bunul mers al afacerii.
Chiar daca sotul si sotia nu sunt in departamente care comunica in mod direct exista riscul ca in orice moment unul sa ii ceara altuia sa intervina la un tert coleg cu care este in relatii foarte bune ca sa-i „puna o vorba buna ”.
O alta consecinta negativa este schimbul de informatii confidentiale intre departamentele din care fac parte sotii. De multe ori departamentele lucreaza la proiecte noi si nu doresc ca informatii sensibile sa ajunga la urechile celorlalti din firma pana nu se agreaza pasii urmatori de catre management.
Cam acestea ar fi, pe scurt, efectele nedorite ale angajarii in aceeasi companie a unui cuplu. Ca peste tot sunt insa si exceptii. As putea mentiona aici companiile de tip antreprenorial, cu putini angajati, unde sotul si sotia muncesc cot la cot pentru binele afacerii, se sustin reciproc, se sfatuiesc si se completeaza iar efortul comun genereaza rezultate excelente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu